wtorek, 21 marca 2017

Aparat ortodontyczny #1 - Jak to się zaczęło?

Witajcie,
Dzisiaj trochę inaczej, ale nadal w tematyce urodowej. Wiecie od kiedy zaczęłam zwracać uwagę na uśmiech u innych? Od momentu założenia aparatu ortodontycznego. Po pewnym czasie, gdy zdejmiecie swój aparat zaczniecie zwracać uwagę na każdą zmianę w swoim uzębieniu. Skąd o tym wiem? Jestem aparatką po raz drugi i o tym będzie dzisiejszy post. 

Mogę stwierdzić, że to taka moja mała obsesja. Wizyta u dentysty to podstawa. Ja podejmuję takową raz w roku, a raz w miesiącu moja Pani ortodontka kontroluje każdą zmianę w moim uzębieniu. Ja wiem, że społeczeństwo polskie w większości wybiera spacer do dentysty tylko i wyłącznie w przypadku bólu zęba. Ja już nawet nie wiem, jak to jest mieć ból zęba, zatem polecam regularne wizyty u stomatologa. :)

Moja przygoda z ortodoncją zaczęła się już w okresie czasów podstawówki. Wtedy jeszcze nie mogłam podjąć leczenia aparatem stałym, a co za tym idzie byłam skazana na aparat ruchomy.
Teraz, gdy jestem już dorosła, wiem, że aparat ruchomy to zło dla mojego przypadku. Przy mojej wadzie zgryzu kompetentna Pani nawet nie powinna podejmować się leczenia. Narobiła więcej szkód, niż pożytku.

Ze wspomnień wiem, że aparat ruchomy był niekomfortowy, śliniłam się ponad wszystko, a moja wymowa czegokolwiek kończyła się wielkim błaganiem o pozbyciu się tego "szajstwa". Ach, zapomniałabym o ścieraniu przez drucik mojej płytki nazębnej. Ubytki te, posiadam do dnia dzisiejszego.

Jak się z czasem okazało, aparat ruchomy nie powinien mieć u mnie żadnego miejsca, gdyż posiadam problematyczną wadę zgryzu z nierówną kością, która powinna być zniwelowana chirurgicznie. Wyjaśniając krótko, wycięcie kawałka kości wraz z wyrwaniem zdrowych zębów i wstawieniem nowych. Nie, nie zdecydowałam się na ten wybór. Stwierdzicie, o czym Ty mówisz? Wycinanie kości? Nie widać żadnej nierówności! Otóż...ja widzę. Moja Pani ortodontka również. To właśnie z tego wynika, że dołeczek w policzku mam tylko po prawej stronie. Kurcze, ale byłabym ładna, gdybym miała go na dwóch policzkach :D
Razem z rodzicami przejrzeliśmy oferty ortodontów oraz wyszukiwaliśmy opinie. Nie będę podawać tutaj nazwisk lekarzy, bo to nie o to w tym poście chodzi. Rodzice uparli się na polecanego ortodontę przez znajomych. Ok, zadzwonili, aby umówić się na wizytę i co? Pierwsze słowa lekarza były pytaniem o mój wiek. 13 lat. O ho ho, no to jak 13 lat to będzie trzeba wyrywać trójeczki. What!? Nie widział moich zębów, mojej wady i już zęby chce wyrywać!?
Nigdy nie dajcie sobie, ani swojemu dziecku wyrwać zębów w celu założenia aparatu, gdy jeszcze się rozwija i jest na etapie dojrzewania!

Moja rezygnacja z tejże opcji była w trybie natychmiastowym. Postawiliśmy jednak na jeszcze jedną opcję Pani ortodontki, która posiadała bardzo dobre opinie w Internecie. Wybór okazał się trafem w dziesiątkę, gdyż to właśnie ta Pani opisała cały mój problem po zobaczeniu zdjęć pantomogramu zębów itd. Nie było mowy o wyrywaniu trójek, gdyż wyjaśniła, że jestem w okresie dojrzewania i moją szczękę na spokojnie da się rozszerzyć i uformować. Pani ortodontka nie chciała podejmować leczenia mojego przypadku, ale zaryzykowała. Co prawda, do tej pory mi powtarza, że powinna mnie wysłać na kopach do chirurga, ale no wiecie... Nie cieszyło mnie wyrywanie zębów i skomplikowana operacja.

Za pierwszym razem leczenie prawie nam się udało, a trwało ponad 3 lata. Moja lewa strona nie miała styczności górnych zębów z dolnymi. Byłam o tym uprzedzona przez rozpoczęciem leczenia, gdyż mam taką wadę, a nie inną. Walczyłyśmy, ile się dało. Po zdjęciu miałam założony aparat retencyjny stały na dół, ruchomy na górę :) Mijały lata i zwróciłam uwagę na przemieszczenie się zębów. Tak jak pisałam na początku, każda zmiana w uzębieniu niepokoi. Postanowiłam założyć aparat po raz drugi.

Opisałam Wam dosyć ogólnie jak to się wszystko zaczęło w moim przypadku. Taki mały wstęp na początek, gdyż postów o aparacie ortodontycznym nie zabraknie.
Nosiliście aparat? Nosicie? A może macie zamiar podjąć się leczenia ortodontycznego? <3
-----------------
Bądź ze mną na FanPage Brylantina oraz Instagram-ie! <3

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz